Szlakiem Państwa Zakonu Krzyżackiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego

Autorzy: Angelika Zacharz i Stanisław Pepliński

Pomysł wypłynięcia promem na wakacje, aby podążać szlakiem Zakonu Krzyżackiego, które znajdowało się głównie na ziemiach Prusów (tereny między PomorzemMazowszemLitwą, wybrzeże Bałtyku między dolną Wisłą a dolnym Niemnem, oraz Niwą) i Wielkiego Księstwa Liteweskiego nasunął się nam podczas randki w Sztokholmie, na której płynęliśmy statkiem komunikacji miejskiej. Z luźnego pomysłu rzuconego w jesienny wieczór rozwinęła się letnia wyprawa, którą chcielibyśmy Wam przedstawić w tym wpisie.

Pokaz slajdów Szlakiem Państwa Zakonu Krzyżackiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego

Trzy dni w Talinie

Nasza wakacyjna podróż zaczęła się w stolicy Estonii, Tallinnie. Jest to miasto mniejsze i uboższe, niż od początku przypuszczaliśmy i równocześnie bardzo drogie. Z tego też powodu uważamy, że trzy dni wystarczą na zwiedzenie najważniejszych zabytków, takich jak:

• Stare miasto
  • Park i pałac w Kadriorgu
  • Pałac Prezydencki
  • Przeróżne kościoły, katedry i cerkwie (chociaż wstęp do większości jest płatny)
  • Eesti Meremuuseum – Muzeum Morskie z Grubą Małgorzatą i Lennusadam
  • Parlament w Zamku Toompea (oprowadzanie w języku angielskim bez rezerwacji jest bezpłatne w piątki o godz. 11).

Niewątpliwym plusem zwiedzania Talina jest dobrze rozbudowana komunikacja miejska, dzięki czemu łatwo wszędzie dojechać.

Zwiedzanie Rygi

Następnie zwiedzaliśmy Rygę, stolicę Łotwy, która od początku zachwyciła nas piękną architekturą, ciepłym nastawieniem Łotyszy i pysznym jedzeniem (polecamy restauracje Lido z tradycyjnym łotewskim bufetem).

Nasz hotel “Viktorija” był też tańszy i w lepszym stanie niż ten w Tallinnie, a poza tym położony był około 10 minut pieszo od starego miasta. Było to ulgą, ponieważ aplikacja na kupowanie biletów była jedynie w języku łotewskim, a ich zakup okazał się bardzo problematyczny przy wyjeździe do łotewskiego skansenu. Na miejscu okazało się, że większość zabytkowych domków i tak była nieczynna, ale chociaż sprzedawali pyszną pomidorówkę z pieczonym serem. Po wydostaniu się ze skansenu nie odważyliśmy się już wsiąść do autobusu, aż do wyjazdu na lotnisko.

Przykładowe atrakcje w Rydze:

• Muzeum Historii Rygi i Nawigacji
  • Muzeum Motoryzacji

Kilka dni w Wilnie

Wilno było, według nas, najbardziej zbliżoną do polskiego budownictwa oraz najpiękniejszą ze stolic krajów bałtyckich. Pierwszego wieczoru napotkaliśmy na starówce kapelę grającą tradycyjną muzykę, a ludzie z pobliskich barów i restauracji dołączali się, żeby razem tańczyć przeróżne tradycyjne tańce. My też po nauczeniu się ruchów podeszliśmy, żeby zatańczyć z resztą. Ogólnie atmosfera w Wilnie była bardzo przyjemna.

Podczas pobytu w Wilnie ciekawe było to, że gdy pytaliśmy się o drogę np. w Estonii czy na Łotwie dostawaliśmy zazwyczaj odpowiedź po rosyjsku, łotewsku, czasami po angielsku. W Wilnie odpowiedzią na “English?” było “No, but Polish?”.

Mimo łatwej komunikacji w języku polskim byliśmy zaskoczeni negatywnym podejściem do Polaków, które można było dostrzec w tekstach i obrazach w muzeach, a szczególnie nastawienie Litwinów do okresu Rzeczypospolitej Obojga Narodów opisanego jako polska okupacja Litwy.

Więcej o atrakcjach w Wilnie znajdziecie w tym wpisie: Wilno w jeden dzień – co warto zobaczyć?

Pobyt w Suwałkach

Z Wilna przejechaliśmy autobusem do Suwałk, podziwiając piękne krajobrazy Suwalszczyzny. Oprócz spotkań i wieczorów z rodziną przeszliśmy się szlakiem krasnoludków Marii Konopnickiej, zwiedziliśmy okolice miasta i oddalony o dwie godziny jazdy pociągiem Białystok.

Wzięliśmy również udział w tegorocznym Festiwalu Podróżniczym nad Wigrami , który okazał się bardzo inspirującym podróżniczym wydarzeniem :).

Atrakcje w Suwałkach:

• Browar Północny
  • Suwalskie Murale
  • Bulwary nad Czarną Hańczą i Stara Łaźnia

Więcej o atrakcjach w Suwałkach znajdziecie w tym wpisie: Zwiedzanie Suwałk – atrakcje na Suwalszczyźnie

Atrakcje w okolicy Suwałk:

Atrakcje Suwałk

Szczytno

Następnie pojechaliśmy pociągiem do Szczytna odwiedzić drugą część rodziny. Było wtedy tak gorąco, że już pierwszego dnia musieliśmy wykąpać się w mazurskim jeziorku. Miasto ma piękny poniemiecki wystrój, a znane i zadbane ruiny zamku krzyżackiego były dobrym wstępem do kolejnego etapu naszej wyprawy.

Atrakcje w Szczytnie:

• Ruiny zamku
  • Zamek Krzyżacki – Sala ekspozycyjna
  • Molo

Podczas naszej podróży zwiedziliśmy trzy zamki Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie lub jak większość osób o nich mówi- zakonu krzyżackiego.

Kwidzyn

Jako pierwszy postanowiliśmy zwiedzić zamek w Kwidzynie. Na szczęście trafiliśmy tak, że przyjechaliśmy go zwiedzać we wtorek, kiedy wstęp do zamku jest bezpłatny (płaci się jedynie za audioprzewodnika 10 zł/osobę, my zrezygnowaliśmy jednak z tej oferty). Bagaże zostawiliśmy w małym pokoiku przy kasie. Sam zamek był bardzo ładny i odnowiony, a wszystkie eksponaty szczegółowo opisane.

Znajdowała się tam również wystawa przedstawiająca przyrodę i zwierzęta mieszkające w okolicy.

Atrakcje w Kwidzyniu:

• Zamek Kapituły Pomezańskiej.
  • Gdanisko – największa latryna w Europie.

Zamek w Gniewie

Tego samego dnia wyjechaliśmy autobusem do Gniewu. Gniew był, mimo swojej nazwy, bardzo szczęśliwym i przyjemnym miastem. Pokój wynajęliśmy w “Pałacu Marysieńki”, czyli dosłownie obok zabytkowego zamku. Na miejscu dowiedzieliśmy się też, że w niską cenę wchodzi także śniadanie, dostęp do siłowni, basenu i sauny.

Następnego dnia zwiedziliśmy zamek z przewodnikiem i miasto.

Atrakcje w Gniewie:

• Zamek Gniew
  • Studzienka w Piasecznie koło Gniewa.
  • Rejsy gondolą
  • Ogród Historii
  • Rynek
  • Ulica Sambora w Gniewie.
  • Kościół Św. Mikołaja

Malbork i jego atrakcje

Starówka Malborka została zniszczona podczas II wojny światowej i decyzją lokalnych władz komunistycznych nigdy nie została odbudowana, stąd też miasto nie ma zbyt wiele atrakcji do zaoferowania turystom. Dlatego też, na pełne zwiedzanie Malborka oraz zamku z przewodnikiem spokojnie wystarczy jeden dzień (my byliśmy gotowi ze zwiedzaniem wszystkiego około godz. 17), więc można to miasto potraktować jako przejezdną atrakcję.

Hotel, który zarezerwowaliśmy wcześniej, był niepotrzebnym wydatkiem, ponieważ mogliśmy tego samego dnia pojechać już do kolejnego miejsca.

Sam zamek i twierdza są przepięknie odbudowane, zabytki dobrze opisane i zachowane. Malbork jest miejscem, które trzeba odwiedzić!

Przystanek w Gdańsku

Ostatnim przystankiem naszej podróży był Gdańsk. W mieście byliśmy już kilka razy, więc poza chodzeniem po starówce i zwiedzaniem przeróżnych muzeów, pojechaliśmy również na jeden dzień do Gdyni.

Podstawową atrakcją w obu miastach było oczywiście wykapanie się w morzu.

Podczas naszego wyjazdu spędziliśmy 38 dni na wakacjach odwiedzając 4 państwa, każde z nich wspominamy bardzo przyjemnie. W każdym z miast próbowaliśmy lokalnej kuchni i dań regionalnych (jednak w Estonii była ona bardzo uboga, brakowało restauracji oferujących tradycyjne Estońskie jedzenie). Była to naprawdę interesująca przygoda, która nauczyła nas wiele o tym, jak podróżować i co warto zwiedzać.